Specialiseringar: Epostmarknadsföring

 

SmartFocus Expert - Epostmarknadsföringsspecialist

Vad är kundbevarande marknadsföring?

Kundbeverande marknadsföring (retention marketing) är marknadsföring för att bearbeta den befintliga kundbas och få dessa att köpa något nytt, rekommendera dig vidare, komma ihåg ert varumärke eller liknande.

Denna form av marknadsföring kan oftast automatiseras, och är därmed perfekt för företag, stora som små!

SmartFocus - CampaignCommander

SmartFocus CampaignCommander är en av världens största SaaS ESP (Email Service Provider). Med detta verktyget kan man skicka kampanjer, triggade- & transaktions-epost, få detaljerad statistik, segmentera kundbasen samt mycket mer.

Mina kunskaper

Jag har varit anställd på SmartFocus, och därmed arbetat med några av Skandinaviens största och mest välkända varumärken på både ett primärt strategiskt såväl som ett sekundärt tekniskt plan. Mitt jobb var att utveckla kunderna inom lösningen, förbättra deras resultat samt hjälpa till med teknisk rådgivning allmän support. Efter SmartFokus har jag jobbat med några företag på ett tekniskt och arkitektsplan och byggt flertalet olika databryggor, kampanjuppsättningar och typer av utskick. Jag känner mig säker på att jag kommer kunna hjälpa er med vad ni än behöver inom området!

En av de största anledningarna till varför ni bör anlita mig är att jag har komplett kunskap inom området, dvs från rollerna marknadsföringsstrategi, data analytiker, system arkitekt och utvecklare, allt i en person! För små och medelstora företag kan jag agera självständigt, och för större företag kan jag vara en brygga mellan samtliga olika yrkesroller i projektet.

Typer av kundbevarande marknadsföringar

Som med de flesta saker så är det bra att starta litet, och successivt utveckla allt eftersom behovet växer; och behovet kommer växa i takt med att er kundbas växer! Oavsett storlek på kundbasen så bör tanken på hur ni kommunicerar med era befintliga kunder alltid finnas där!

Några exempel på dessa kommunikationer är:

Triggad epost

Triggad epost skickas när någon förutbestämda kriterier om kunden uppfylls. Normalt sett är detta relaterat till ett datumfält.

  • Förnyelse av tjänster - skickas normalt 3 - 20 dagar före förnyelse av en prenumeration
  • Återaktivering (Vi saknar dig) - skickas normalt 90 efter att kunden senaste besök eller köp
  • Fråga efter omdöme - skickas normalt 20 efter leverans av produkt
  • Grattis på födelsedagen - skickas på kundens födelsedag
Transaktionsmail

Transaktionsmail skickas direkt som svar på någon handling som en kund gör.

  • Köpbekräftelse - skickas då kunden gjort en beställning
  • Leveransbekräftelse - skickas då leverans till kund görs (medarbetaren gör en handling, vilket påverkar kund)
  • Glömt lösenord - Skicka ut länk för återställning av lösenord
  • Bekräfta epost & Välkomstemail - Skickas i samband med att en person blir kund.